2 lette tips til at huske vigereglerne til søs
Kan du huske vigereglerne til søs?
Hvis du syntes, at søfartsreglerne var temmeligt uoverskuelige første gang du læste dem, så er du langt fra alene. Det kan i første omgang virke temmeligt uoverskueligt at huske hvem, der skal vige i denne eller hin situation. Det bliver straks meget lettere tilgængeligt, når du finder ud af, at der er en vis mening med galskaben.
Hvis du som udgangspunkt følger disse tommelfingerregler:
- Fritidsfartøjer skal tage hensyn til erhvervssejlads!
- Det skib, der har lettest ved at vige, skal (som regel) vige!
Det skal understreges, at ovenstående kun er huskeregler - de udtrykker ikke gældende retspraksis!
Denne side er tænkt som en hjælp til at kunne huske og forstå baggrunden for reglerne - det er ikke en nøjagtig gengivelse af reglerne, og de må ikke opfattes som gældende lov.
Det er dit eget ansvar at sætte dig ordentligt ind i de gældende regler, inden du udsætter dig selv eller andre sejlere for skader på liv, helbred eller materiel. Det kan i sidste ende betyde om din forsikring dækker eller ej, så det kan have store økonomiske konsekvenser!
Fritidsfartøjer skal tage hensyn til erhvervssejlads!
En færge har en tidsplan, den skal overholde, en fiskerbåd har måske et trawl, der besværliggør manøvrer, et containerskib skal ofte planlægge sine manøvrer adskillige timer i forvejen. Alle de både, der er 'på arbejde' skal og bør vi, der sejler rundt for vores fornøjelses skyld (aka fritidsfartøjer) tage hensyn til og gå af vejen for! Reglen om at motor viger for sejl gælder ikke, hvis du som fritidsfartøj bevæger dig ind foran f.eks. en færge. Du har al den tid og plads, der er i hele verden - det har færgen ikke.
Fra landjorden kender de fleste med kørekort til eksemplet med bybusserne, der har været inde og sætte passagerer af eller tage nye passagerer på, og derefter skal ud på vejen igen. Hvis bussen blinker ud, skal man som bilist holde tilbage og lade den komme ud. Det er samme tankegang, der ligger til grund for reglerne om at fritidsfartøjer skal tage hensyn til erhvervsfartøjer.
Hvis du sejler rundt og nyder livet, har du friheden til at gøre det hvor som helst (det er jo netop det, det hele handler om) - du behøver ikke at befinde dig lige i sejlrenden på en stærkt trafikeret færgerute, hvorimod færgen er nødt til at sejle lige netop der. Det er dumt at lege på motorvejen, også til søs. Du skal flytte dig - og det skal gå stærkt!
Det skib, der har lettest ved at vige, skal (som regel) vige!
To fritidsfartøjer kommer på kollisionskurs - hvem skal vige?
Et sejlskib og et maskindrevet skib:
Her skal det maskindrevne skib vige for sejlskibet.
Tommelfingerregel kommentar: Det maskindrevne skib har langt lettere ved at manøvrere, end sejlskibet motor viger for sejl.Et skib overhaler et andet skib:
Her skal det overhalende skib vige! Dette gælder også hvis et sejlskib overhaler et maskindrevet skib!.
Tommelfingerregel kommentar: Det overhalende skib synes at have mest 'overskud', hvorfor det formodes at have lettest ved at vige - uanset om det er et maskindrevent skib eller ej.To maskindrevne skibe:
Når begge skibe er maskindrevne, har de hver især relativt let ved at vige. Desuden giver det ikke mening at medtage vindens retning i overvejelserne om hvem der skal vige, da vinden ikke har nævneværdig indflydelse på skibenes evne til at manøvrere.
- Modsatte kurser: Hvis to skibe, der begge går for motor, har kurs direkte mod hinanden, skal de begge dreje til styrbord.
- Skærende kurser: Hvis to skibe, der begge går for motor, har kurser. der skærer hinanden, skal det skib, der har det andet skib på sin styrbords side, gå af vejen.
Tommelfingerregel kommentar: De har begge lige let ved at vige, og skal begge vige!
Tommelfingerregel kommentar: På land hedder den tilsvarende regel: højre vigepligt.
Så indtil videre er vi altså kommet frem til, at hvis du sejler et sejlskib som fritidsfartøj (hvad jeg formoder gælder de fleste læsere af dette site), så er udgangspunktet at:
- Du skal vige for erhvervsskibe (containerskibe, færger, fiskefartøjer m.m.)
- Motorsejlere i fritidsfartøjer skal vige for dig.
To sejlskibe:
Når begge skibe er sejlskibe, har de hver især relativt sværere ved at vige, og her giver det god mening at tage vindens retning med ind i betragtningerne om, hvem der skal vige. Det skib, der har mest direkte adgang til vinden, har som udgangspunkt lettest ved at foretage manøvrer.
- Modsatte kurser - bagbord viger for styrbord: Hvis to sejlskibe sejer med kurs nogenlunde mod hinanden, må det ene skib nødvendigvis have vinden ind fra den modsatte side end det andet har. Det skib, der har vinden ind fra bagbord, skal vige for det andet skib.
- Skærende kurser - luv viger for læ: Hvis skibene begge har vinden ind fra samme side, skal det skib, der ligger til luv vige for det andet skib.
- Tvivlstilfælde - Bagbord ser mod luv og er i tvivl:
- Du har vinden ind fra bagbord
- Du kan ikke afgøre, om det andet skib har vinden ind på bagbords eller styrbords side, og
- Du er i tvivl
Tommelfingerregel kommentar: Ingen logisk begrundelse, men eet af skibene skal vige, og sår'n er det bare!
Tommelfingerregel kommentar: Det skib, der ligger til luv, har bedre adgang til vinden, og dermed formodentligt lettere ved at manøvrere, hvorfor det skal vige for det skib, der ligger til læ.
Du har vinden ind fra bagbord. Du kigger mod luv, hvor du ser et andet skib, som du ikke med sikkerhed kan bestemme retningen på. Du kan således ikke umiddelbart vurdere, om I sejler på modsatte eller skærende kurser.
Man kan i denne situation komme i tvivl, da du har vinden ind fra bagbord (og så er det jo dig, der skal vige, hvis I er på modsatte kurser). Samtidig ligger det andet skib til luv (hvorfor det andet skib skal vige, hvis I er på skærende kurser).
Afhængigt af det andet skibs sejlretning, er det altså enten dig, eller det andet skib, der skal vige - hvad gør du så?
I dette tilfælde skal du vige, men kun når alle disse tre betingelser er opfyldt:
Gratis Kursberegner
Brug kursberegneren kvit og frit - du er velkommen til at prøve alle de gange du vil.
Husk, at hvis du taster/opnår en værdi højere end 360, så starter den fra 0 (=nul) igen!
Kort til kompas:
Her starter vi i kortet, og tager således udgangspunkt i den retvisende kurs, altså den kurs, som vises ret (=rigtigt) på kortet.
Kompas til kort:
Her starter vi kompasset, og tager således udgangspunkt i den misvisende kurs - altså kursen mod den magnetiske nordpol (som ikke bliver vist ret i kortet).